Find klub & vær med

Trænere

Amerikansk fodbold og cheerleading er to sportsgrene som grundet deres struktur og opbygning er gode til at rumme børn og unge med ADHD. I sportsgrenene kan børnenes udfordringer i skoleregi faktisk vendes til at være meget gavnlige i sportsgrenene og dermed give børnene succesoplevelser.

Hvad er ADHD?

ADHD er en af de hyppigste psykiske lidelser blandt børn og unge og påvirker ca. 5 % af børn i skolealderen. 3 gange så mange drenge som piger får diagnosen. Kernesymptomerne ved ADHD er opmærksomhedsvanskeligheder, hyperaktivitet og impulsivitet. Når man har med børn og unge at gøre som er diagnosticeret med ADHD, er det vigtigt at være opmærksom på barnets udviklingsalder kontra biologiske alder. Barnets udviklingsalder er den alder barnets hjerne er udviklet til. Børn med ADHD kan have en forsinkelse i modenhed på op til 1/3 af deres biologiske liv. Derfor skal man nogle gange tænke barnet yngre og skrue ned for forventningerne.

Børn og unge med ADHD kan opleve udfordringer i deres sociale liv og skolegang som fx udfordringer med at følge undervisningen, have svært ved forhold til familie og bekendte og samtidig opleve lav tolerance ift. frustration (Silvia A.P. et al. 2015). Denne adfærd kan konflikte med de krav, der stilles i et klasselokale. Her forventes det ofte, at eleverne er stille og bliver på sin plads, er opmærksom, koncentreret og følger de retningslinjer som alle er centrale i en læringsproces (Gabin, J.I et al. 2011).

ADHD vanskeligheder, knyttet til kernesymptomerne:

  • Letafledelighed (bliver let forstyrret og optaget af noget andet end det, træneren er ved at gennemgå)
  • Uopmærksomhed (hører ikke efter og kommer bagefter og spørger, hvad det var, han/hun skulle)
  • Manglende vedholdenhed og udholdenhed (har svært ved at gentage kedelige øvelser, når først han/hun har lært dem, eller de er for svære. Kan ikke vente med at slukke tørsten, til der er pause, det skal ske NU.)
  • Planløs adfærd (svært ved at danne overblik og kommer let til at drille eller irritere andre, når han/hun ikke ved, hvad han/hun skal)
  • Hyperaktivitet (farer omkring, er støjende, kan ikke sidde stille, dimser med noget, snakker som et vandfald)
  • Impulsivitet (afbryder og forstyrrer, kommer til at gøre dumme ting, er følelsesmæssig impulsiv)

Undersøgelser peger på at fysisk aktivitet hjælper personer med ADHD. De peger samtidig på, at børn som træner jævnligt, vil opleve en stigning i hjernefunktionen, samt den generelle kognitive performance. Fysisk aktivitet i form af sport kan dermed bidrage til at børn med ADHD får brugt den energi de har. Sport kan ligeledes være godt, når børnene skal lære at styre deres frustration og forbedre deres færdigheder (Castaneda R., 2017).

På samme måde kan sport bidrage til børnenes læring om ageren i teams, disciplin og evne til at opnå et mål, når de er udenfor klasselokalet. For de børn med en ADHD-diagnose der oplever, at undervisningen i skolen er en kamp, kan det give stor gevinst, hvis de kan dyrke en sport, de kan få succes med. I forhold til valg af sportsgren blandt ADHD-udøvere, vides det at disse oftere dyrkere en holdsport fremfor individuelle sportsgrene (Castaneda R., 2017).

Amerikansk fodbold og ADHD

I amerikansk fodbold er der brug for alle typer på et hold: den hurtige der skal løbe fra modstanderholdet, den tunge der skal blokere for at give mere plads og tid til holdkammeraterne osv. Sporten stiller desuden store krav i forhold til samarbejde, grundet de mange spilsystemer og alle er afhængige af hinanden. En spilsekvens i amerikansk fodbold varer ca. 3-7 sekunder, hvilket gør at udøverne kun skal holde koncentrationen i meget kort tid, inden der igen aftales et nyt spil. Sporten er god for ”vilde” drenge og piger som ønsker lidt mere action end man finder i andre boldspilsaktiviteter. Den fysiske kontakt, der i sporten, giver deltagerne mulighed for at få brugt en masse energi. Vi har gode erfaringer med børn og unge med megen energi, der efter de begynder til amerikansk fodbold, lærer at styre deres energiniveau, ikke kun når de er til amerikansk fodbold, men også i andre sammenhænge.

Cheerleading og ADHD

I cheerleading stilles der store krav til sikkerheden, da der er en risiko forbundet med at udføre stunts og lave pyramider. Dette kræver, at alle kender deres rolle/opgave og samarbejder for at lykkes. Dette gør, at sammenholdet og tilliden er meget stærkt på et hold, da det er en forudsætning for at opleve succes med sporten. For at sikre, at alle er klar og ved, hvad de skal gøre, er træningen meget struktureret og fastlagt. Samarbejde, tillid og relationer er kerneværdier i cheerleading, da elementerne i cheerleading som fx pyramider, stunts med mere kræver meget præcis holdindsats for at lykkes.

Uddannelse af trænere

Du har som træner mulighed for at deltage i et kursus, hvor du uddannes til at skabe nogle gode rammer for børn med opmærksomhedsforstyrrelser. Kurset består af en introduktion til ADHD samt konkrete pædagogiske værktøjer som kan anvendes i træningen.

Har I en gruppe trænere som ønsker at tage kurset, kan dette arrangeres hos jer som klub.

Ved gennemførsel af kurset modtager træneren et kursusbevis.

Samarbejde med kommuner

Til at hjælpe med at få det gode budskab ud til målgruppen kan det være fordelagtigt at indgå et samarbejde med den lokale kommune.

Vi har udarbejdet en folder til hver sportsgren som både I som klub eller den pågældende kommune kan bruge i mødet med målgruppen. Den kommunale instans har i højere grad kontakt til målgruppen igennem skoleregi eller anden relevant forvaltning end vi som forbund har.

Vi har i forbundet direkte kontakt til en række visionskommuner, der i samarbejde med DIF og DGI har til opgave at sørge for at flest mulige borgere er fysisk aktive. Skulle jeres klub ligge i en visionskommune kan vi hjælpe med at sætte kontakten op. Dette er selvfølgelig også gældende for klubber der ikke ligger i en visionskommune.

Om DAFF