Hvis I ønsker at etablerer en ny klub, skal I være registreret, som en forening under DAFF/DIF. For at blive det, er der to veje I kan gå.
I kan vælge at starte en underafdeling i en af de allerede etablerede foreninger, hvorpå I undgår selv at skulle opstarte en klub helt fra bunden. Ved at vælge denne løsning, skal I kontakte en forening/klub for at høre om I kan blive medlemmer.
Fordelen ved denne løsning er, at I får hurtig og nem adgang til omklædningsrum og ofte kommunalt tilskud. Ulempen er, at I mister jeres totale selvbestemmelse.
At starte er ny forening kan være en forholdsvis stor opgave, men DAFF vil gerne rådgive og vejlede, så tag meget gerne fat i os
For at starte en forening under DAFF, er der som grundregel tre ting, der skal være på plads.
1. I skal have afholdt stiftende generalforsamling. Dette lyder måske meget formelt, men det kræver kun at I downloader DAFFs Standardvedtægter, hvorefter I tager dette dokument med til en træning eller afholder et lille møde, og udfylder de tomme felter. Når I har gjort dette, har I afholdt den stiftende generalforsamling. Det er dog vigtigt, at I får forholdt jer godt til indholdet i vedtægterne. Vedtægterne er foreningens love, og får I vedtaget nogen dårlige eller mangelfulde vedtægter, kan det give store problemer senere.
2. Når foreningen er stiftet, skal I godkendes i den kommune, hvor foreningen er hjemhørende. Typisk vil I skulle indsende foreningens vedtægter til Fritids- og Kulturforvaltningen, men det varierer fra kommune til kommune.
3. Når I har afholdt jeres stiftende generalforsamling, skal I meldes ind i DAFF, og det gør I ved at udfylde DAFFs ansøgning om indmeldelse.
Når I bliver medlem af DAFF, bliver I også medlem af Danmarks Idrætsforbund (DIF). Som medlem af DIF er I dækket af Idrættens Fælles Forsikringer (Se mere her: http://www.idraettensforsikringer.dk/). Forsikringerne indeholder bl.a. den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, som alle forsikringer skal have – og en ansvarsforsikring.