Find klub & vær med

Opsætning af Facebook

Her på siden vil du kunne læse om følgende:

  • Hvad er en gruppe og en side på Facebook?
  • Facebook-grupper
  • Opsætning af din Facebook-side
  • Opret en Facebook-side
  • Sådan bygger du din Facebook-side op

Hvad er en gruppe og en side på Facebook?

Der er forskel på en privat profil, en side og en gruppe. En privat profil er den, som vi alle sammen har, og hvor vi er forbundet med vores venner, har vores eget nyhedsfeed, hvor vi kan se vennernes opslag, opslag fra sider vi følger osv.

En gruppe er derimod et forum, man kan være medlem af, og som kan være hhv. hemmelig, lukket eller offentlig. Grupperne kan oprettes af både privatprofiler og sider, som dermed vil være administratorer.

Sider er derimod for virksomheder, organisationer, varemærker, offentlige myndigheder og f.eks. kendte personer, som vil dele deres historier og oprette forbindelse til relevante personer. Alle Facebookbrugere kan klikke ”Synes godt om” eller ”følge” på siden og dermed følge med på nogle af sidens aktiviteter, eller de kan bare nøjes med at følge den.

Vi anbefaler altid, at du opretter en Facebook-side og ikke en Facebook-gruppe til klub. Skal du bruge grupper, er det, fordi du opretter grupper til dine hold, hvor det er nemt at kommunikere med medlemmerne.

På Facebook-siden vil du nemlig som klub være afsender af de opslag, du skriver, og samtidig får du mulighed for at se en masse forskellige data, som kan give dig gode indsigter i dine følgere. Du får også mulighed for at annoncere, hvilket man hverken kan som privat profil eller via en gruppe.

Facebook-grupper

I mange byer har lokale ildsjæle oprettet Facebook-grupper – enten for at udveksle informationer om arrangementer eller som direkte handelsplads.

Du skal passe på her i gruppen, for det kan være, at de lokale ildsjæle, der har oprettet Facebook-gruppen, ikke vil have, at den bliver brugt til salg, eller at gruppens medlemmer synes, det er for anmassende. Det skal du kunne aflure – både ved at aflæse Facebook-gruppens formål og ved at se, hvordan gruppens medlemmer opfatter det, hvis der går for meget Sælger-Helge i den, når du deler indhold i gruppen. Vælger du at smide opslag i en gruppe, skal du sikre dig, at gruppens administratorer og medlemmer synes, at det er positivt, at du gør det. Vælger du at bruge grupper, kan du med fordel også informere om dine arrangementer, der kan samle byen. Det vil ofte flugte langt bedre med gruppens formål.

Det anbefales ikke at bruge Facebook til HR-administration – ej heller i lukkede grupper, da det giver mange udfordringer i forhold til de persondataretlige regler.

Avanceret brug af Facebook-grupper

Du har også mulighed for at administrere Facebook-grupper fra din Facebook-side. Grupperne kan fungere som et virtuelt klubhus, hvor emner, der relaterer sig til klubben og/eller jeres træninger, diskuteres, og hvor du kan forlænge levetiden på de begivenheder, du holder. Hvis fanen ’Grupper’ ikke allerede står i menuen til venstre på din side, kan du tilføje fanen ved at gå ind under den førnævnte grundskabelon og tilføje ’Grupper’, ligesom du kunne tilføje eller fjerne ’Anmeldelser’. Når du klikker dig ind på ’Grupper’, kan du enten vælge at tilføje en gruppe, du allerede er administrator på, eller du kan oprette en helt ny gruppe. I begge tilfælde vil gruppen blive associeret med siden, som dermed vil stå som administrator af gruppen.

Opret en ny gruppe

Når du opretter en ny gruppe, skal du navngive denne. Det skal være et navn, der ikke er for holdningsbaseret, da det risikerer at skræmme nogle væk. Modsat skal navnet være tilpas målrettet, så medlemmerne forstår gruppens ”navn”. Det kunne f.eks. være en gruppe, hvor man snakker om de ting, der sker i en aldersgruppe – her kunne gruppen hedde ”Mikro U10 gruppe”.

Herefter kan du tilføje personer, der skal inviteres til gruppen og til sidst angive, om det skal være en offentlig, lukket eller hemmelig gruppe. I langt de fleste tilfælde vil du oprette offentlige grupper, som alle borgere kan melde sig til og blande sig i.

Vælger du at oprette en Facebook-gruppe og administrere den fra Facebook-siden, er det, fordi du har lidt flere ressourcer og vil satse endnu mere på Facebook. Facebook-grupper kræver engagement for at blive holdt i live, og det giver dig en stor arbejdsopgave ud over din Facebook-side, som i forvejen kræver meget.

Opret en Facebook-side

Hvis du starter helt fra bunden og ikke har en Face-book-side, så følg med her. Hvis du allerede har en Facebook-side, så spring videre til næste afsnit om, hvordan du indstiller siden, så den er sat optimalt op.

Når du skal oprette en side, logger du ind på Facebook og klikker på fanen ’Sider’ til venstre i menuen ved siden af nyhedsfeedet. Her klikker du øverst på ’Opret side’, og så får du to valgmuligheder. Du kan enten oprette en ’Virksomhed eller brand’-side eller en ’Fællesskab eller offentlig person-side’. Du skal vælge den første.

Så skal du give din side et navn – det kunne være klubnavnet – og skrive en kategori. Kategorien kan hedde Sport eller non-profit forening. Herefter beder Facebook om din adresse og telefonnummer, og det oplyser du selvfølgelig, så brugeren kan se, hvor klubben ligger.

Så er din Facebook-side oprettet, og du kan følge næste afsnit for opsætning af siden. Det er i den forbindelse en god idé at sørge for, at folk først ser din side, når den er færdiglavet, ved ikke at offentliggøre den, mens du opretter den. Under fanen ’Indstillinger’ øverst på din side kan du gå ind og klikke på ’Generelt’ og se, om siden er offentliggjort under ’Synlighed af side’. Er siden offentliggjort, så klik på ’Rediger’ og gør siden hemmelig, til du er færdig med at sætte den op.

Sådan bygger du din Facebook-side op

Din Facebook-side skal sættes rigtigt op, så du kan få maksimal effekt ud af indsatsen. Opsætning af din side vil være et engangsforetagende, og vi anbefaler, at du sætter dig ved en computer og udfører de ændringer, vi foreslår, fordi det giver et bedre overblik og flere muligheder end på telefonen.

Grundskabelon

En hurtig måde at få styr på din sides opsætning er ved at klikke på ’Indstillinger for side’ øverst i menuen på din side, dernæst ind på ’Rediger side’ i menuen til venstre og så vælge skabelonen for ’Virksomheder’. Så har du allerede en opsætning, som matcher langt de fleste klubbers behov for, hvilke elementer der skal indgå på din Facebook-side.

Dernæst er anbefalingen – særligt til de nystartede sider – at slå feltet ’Anmeldelser’ fra. Selvom det kan være dejligt at se en masse fine anmeldelser på sin side, så er det også i dette felt, at medlemmerne/fans først får afløb for eventuel kritik og frustrationer over oplevelser i din klubber. Disse anmeldelser vil – selvom de kan være helt uberettigede – ligge øverst på din side og skæmme for de øvrige besøgende, og du kan ikke slette dem. Vores erfaring er, at anmeldelsesfeltet er en større risiko end en gevinst for siden. Har du anmeldelserne slået til og allerede fået flere end 10 positive anmeldelser, så kan du overveje at lade feltet blive. Ellers sletter man anmeldelsesfeltet under samme fane (altså ’Rediger side’) ved at scrolle ned til ’Anmeldelser’, klikke på ’Indstillinger’ og dernæst ’Slå fra’.

Derudover kan du også om rokere sidens faner ved at klikke på de tre streger til venstre for hver fane, holde knappen nede og trække fanen op eller ned. Her kan du vælge at flytte fanen ’Tilbud’ op, så den vil være mere synlig på siden. Er du i færd med at rekruttere nye medarbejdere, kan du i stedet rykke fanen ’Jobs’ op i den periode, hvor du søger. Så er sidens grundskabelon på plads. 

Profil- og coverbillede

Nu skal du have et profil- og coverbillede på siden. Coverbilledet skal gerne signalere, hvad din klub er for en størrelse, og hvad den står for; fed sportsgren, fællesskab eller andet. Hvad kendetegner den? Coverbilledet kunne derfor være et billede af en flok smilende spillere.

For langt de fleste klubber vil det være oplagt blot at have logoet som profilbillede. Logoet signalerer noget genkendeligt, og så er brugerne ikke i tvivl om, hvad det er for en side, de møder på Facebook. Vi anbefaler som udgangspunkt i både profil- og coverbilleder, at man kan se nogle mennesker. Det gør, at man føler, at man er omgivet af mennesker, når man står på Facebook-siden.

Om din klub

Du skal også have en kort beskrivelse af din klub og eventuelt klubbens historie. Hvis du skriver om klubben i ”Vores historie”, så kommer beskrivelsen til at ligge på din Facebook-sides forside og dermed relativt fremtrædende. Dette er en fremragende reklameplads. Under alle omstændigheder er det en god idé at skrive den korte ’Om’ tekst. Her har du blot 155 tegn til at skrive noget om din klub.

Vi vil anbefale alle at skrive den korte ’Om’-tekst. ’Vores historie/Our Story’ er til gengæld et lidt længere format, der kun er relevant, hvis din klub har en særlig historie, som du kan formulere i en længere tekst. Hvis man har en særlig historie at fortælle, så er det her, man har mulighed for at folde den ud. Du skriver historien ved at klikke på ”Fortæl folk om din virksomhed” til højre i menuen under ’Om’. Her får du mulighed for at skrive en rubrik, vælge et billede og skrive teksten, der forklarer klubbens historie. Vælg gerne f.eks. et billede af klubben fra træning eller lign.

Fastgjort opslag

Man har mulighed for at fastgøre et opslag øverst på siden, hvis man har et opslag, som man gerne vil gøre opmærksom på i længere tid. Det kunne være jeres næste event, et godt tilbud eller måske en konkurrence, som løber over nogle dage. Man fastgør ganske enkelt opslag ved at klikke øverst i højre hjørne på opslaget og dernæst ’Fastgør øverst på siden’. På den måde vil denne begivenhed altid være synlig for besøgende på jeres side.

Om DAFF