Find klub & vær med

Opsætning af Instagram

Du bør overveje at gå på Instagram med din klub, hvis du har styr på Facebook og kan se, at du får sammenhængskraft ud af indsatsen. Facebook vil som sagt være det mest relevante medie for langt de fleste klubber, hvor Instagram kan også udbygge et tættere forhold til kunderne og endda skabe øget salg, hvis du mestrer billeder, video og hashtags.

Mens billeder og video er vigtige indholdselementer på Facebook, er de altafgørende på Instagram. For billederne på Instagram gælder mange af de samme ting som på Facebook, hvilket vil sige, at vi skal have mennesker på billederne, vi skal tæt på ansigterne, og vi skal gerne se smil og glade spillere/trænere/fans. Ligesom på Facebook har man også mulighed for at skrive medfølgende tekster på Instagram, men her er teksterne ofte en del kortere end på Facebook – det vil sige højst en 5-6 korte sætninger. 

Brug hashtags og mentions

Den afgørende forskel fra Facebook er dog brugen af hashtags på Instagram. Med hashtags kan man ”indeksere” sit indhold, så de mennesker, der f.eks. følger #footballdk, vil se de billeder, som du tagger med netop dette hashtag. Du kan tilføje lige så mange hashtags du ønsker (Instagram giver dig lov til at skrive op til 30 hashtags pr. opslag), men hold dig gerne blot til en 3-4 stykker. Der findes ikke mange faste, etablerede hashtags for football i Danmark. Vi bruger #footballdk og #futureoffootball, som vi opfordrer alle til at bruger, så de bliver en del af vores football univers.

Sådan opbygger du din Instagramprofil

Med hensyn til opbygning af profil er Instagram noget nemmere end Facebook af den simple grund, at der er færre felter at udfylde. Din profil skal have et brugernavn (det med @), et officielt navn og den såkaldte biotekst. Brugernavnet skal helst være kort og til at søge på. Det officielle navn skal være navnet på din klub. Din biotekst skal også være ganske kort og fortælle, hvad din klub står for og hvorfor man skal følge jeres instagram. På vores officielle konto står der ”Dette er den officielle profil for amerikansk fodbold i Danmark 🏈 Vi dækker events, kampe og landshold. Tag os med @dafforbund og #footballdk i posts” og så et link til nogle opskrifter.

Under profil teksten er der linktræ, hvor du har mulighed for at indsætte flere links, til fx hjemmeside, resultat-side, billetter til kampe og lign.

Og så skal du have et profilbillede på, der flugter med det profilbillede, du bruger på din Facebook-side. Igen skal du tænke på, at profilbilledet vil blive vist i meget lille format på brugerens telefoner, så indsæt ikke et billede med mange små detaljer, som man ikke vil kunne få øje på.

Arbejder du med storys på Instagram, kan du også udvælge stories, der kan ligge som reklamer øverst på din Instagramprofil.

Få brugernes billeder

Instagram handler ikke bare om at sprede information til dine brugere. Nogle brugere vil også gerne give noget tilbage, og det kan være meget værdifuldt for dig og din profil. Når du som sagt laver konkurrencer og opfordrer brugerne til at hashtagge deres billeder med eksempelvis #footballdk, så kan du gå ind på brugerens billede og spørge, om du må bruge billedet på din profil. Det vil langt de fleste sige ja til, fordi der i den forespørgsel også ligger et indbygget kompliment. Når du har fået brugerens accept, kan du dele billedet på din egen profil og tagge brugeren i det.

Når du deler brugernes billeder, får du indholdet forærende, så der ikke ligger noget arbejde i at tage billederne. Men du får også en autenticitet, som du ikke selv vil kunne producere. Brugernes billeder fra sidelinjen kan du ikke nødvendigvis selv tage med samme ægthed. Hvis du har travlt i det daglige og ikke altid har tid til at tage de flotte billeder, er det en rigtig god måde at få indhold til sin profil på.

Optag stories med praktisk information

Stories ligger på din profil i 24 timer, hvorefter de slettes automatisk. Billeder og video på stories skal med andre ord have en vis her-og-nu-anvendelse over sig, da brugerne ikke vil kunne se historien dagen efter på samme tidspunkt.

Det er også i dine stories, du godt kan tillade dig at fokusere lidt mindre på æstetik og lidt mere på ”news you can use”. Det vil sige, at du i dine stories ud over kortvarige budskaber gerne må tage billeder af små praktikaliteter, som du gerne vil lade dine følgere vide. Det kunne være, at der er kamp i morgen, træninger eller særlig anledninger.

Vær dog opmærksom på, at hvis du kun har stories, vil du formentlig ikke få mange nye følgere ud af det. Der skal du som hovedregel poste almindelige billeder og video, da brugerne nemmere vil opdage disse og måske følge dig.

Om DAFF