Denne side og dens undersider udgør en online drejebog for sociale medier. Her vil du blive præsenteret for teori om sociale medier og lære en række teknikker, der gør dig i stand til at øge synligheden for din klub og yderligere "brande" jer i lokalsamfundet som en klub, der har en sportsgren og en identitet, som folk gerne vil være en del af.
En kort rundspørge viser, at alle klubber bruger Facebook, men ikke alle bruger Instagram. Administrationen af profilerne varierer meget, og aktivitetsniveauet på de forskellige medier er forskelligt.
Drejebogen fokuserer primært på Instagram og Facebook, da det er der, målgruppen er.
Det er først og fremmest en guide for praktikere, så den teoretiske indledning vil være kort. Det er afgørende, at du som formand, træner, holdleder eller anden frivillig har lyst til at arbejde med sociale medier.
Kort sagt, med denne drejebog skal du kunne opbygge din Facebook-side eller Instagram-profil korrekt, skabe engagement, øge synligheden og tiltrække potentielle medlemmer til prøvetræning eller klubben. Du skal også kende og overholde regler og love, og eventuelt lære at annoncere, hvis eller når det bliver nødvendigt. Drejebogen giver dig en god start, men over tid skal du selv blive bedre ved at analysere dine opslag og bruge indsigter fra Instagram og Facebook for at forstå, hvad der virker specifikt i dit lokalområde. Der er ikke to klubber, der er ens, heller ikke på sociale medier.
Drejebogen giver dig et overblik over de vigtigste elementer inden for markedsføring, men den dækker ikke alle regler og lovgivning vedrørende markedsføring og andre regler, herunder GDPR. Husk, at det er dit eget ansvar at overholde reglerne.
Det er afgørende for klubberne i Danmark at benytte sig af sociale medier af flere årsager. For det første giver det mulighed for at nå ud til en bredere målgruppe og tiltrække nye medlemmer. Sociale medier tilbyder også en platform til at dele billeder og videoer fra arrangementer, aktiviteter og initiativer, hvilket øger synligheden og engagementet og potentielt inspirerer og tiltrækker nye medlemmer. Samlet set hjælper sociale medier klubben med at forblive relevante og nå ud til en bredere målgruppe.
Se Billed- & Videoarkiv Football